Manusia tidak pernah bersyukur


Assalamualaikum

Ramai antara kita yang sebenarnya masih belum bersyukur dengan apa yang kita miliki sekarang. Tak gitu readers? Kenapa lah aku ni hidup miskin, tak kaya macam Mizz Nina? Kenapa lah aku ni tak cantik macam Lisa Surihani? Kenapa lah aku ni tak pandai macam kawan-kawan yang lain? Kenapa lah aku ni kaki bangku, tak pandai main bola macam Safee Sali? Kenapa lah aku ni takde kereta Ferrari macam Tony Fernandes? Manusia memang begitu. Tidak pernah bersyukur dengan nikmat yang ada. Ye, juga sama seperti aku yang hanya insan biasa. 

Okay, sekarang ni aku nak tanya kau orang soalan & mesti jawab soalan ni.

1. Who is the top 5 richest in the world?
2. Who is the latest Miss World?
3. Who is the winner for Nobel Prize?



***************************************************


So, macam mana? Boleh jawab tak ketiga-tiga soalan tersebut? Tak boleh, susah sangat? Eh, tadi cakap kisah sangat nak jadi cantik, nak jadi kaya & nak jadi pandai? Tapi kenapa sekarang tak boleh jawab soalan yang aku tanya? Speechless?

Okay, sekarang aku tukar pulak soalan tersebut & mesti jawab jugak.

1. Who is the person that will always by your side?
2. Give me the 3 name of your teachers?
3. If you sick, who will take care of you?




**************************************************


Soalan yang ini lagi mudah kan? Bila baca soalan je confirm there is a name that popped up in your mind. Kan? Faham tak apa yang aku cuba nak sampaikan? Winners soon will be forgotten, title & money wouldn't last forever but good memories does. Kenapa kita tak pernah nak menghargai diri sendiri & orang disekeliling kita? Self esteem haruslah tinggi & jangan terlalu merasa rendah diri dengan apa yang kita miliki sekarang. Iye, aku tahu, tiada salahnya nak menjadikan mereka sebagai idola. Sebagai penanda aras untuk kita berjaya. Tetapi jangan sampai kita melupakan siapa sebenarnya yang telah memberi kita dorongan sehingga berjaya ke tahap tersebut.




 
Manusia memang sering melakukan khilaf & itu memang lumrah. Tetapi manusia dikurniakan akal untuk berfikir. 





Heart it? Like it.

1 comment:

puteraduyong said...

alhamdulillah...syukur dgn apa yang ada.... ;)