Bersyukur lah apa adenye


Assalamualaikum

Q : Bersyukurlah apa adenye? Maksud kau ape?
A : Bersyukur dengan apa kau orang miliki sekarang

**************************************

Mungkin ada antara kita *termasuk aku yang tak pernah nak bersyukur dengan apa yang kita ada. Kategori untuk bersyukur ni banyak. Bersyukur dengan keadaan fizikal, wang & harta, etc. Dulu time sekolah mesti kita pernah merungut kan? "Alaaa, penat je study semua tapi result sama je macam tak study"? Pernah tak? Aku pernah. Tapi bila aku fikir-fikir balik, memang aku yang buat salah. Mana taknye, esok nak exam, malam ni baru nak study, pastu pegi jawab exam tak tidur. Itu memang style aku study. Lepas tu mula la kelam kabut, tertinggal slip exam lah, IC lah, kad matrik lah. Awal semester WAJIB berazam konon nak berubah, tanak study last minit. But in the end? Sama je. Aku tahu aku sepatutnye bersyukur, tak semua orang dianugerahkan peluang nak sambung study tapi aku gunakan peluang tu sia-sia.



Itu baru satu contoh pasal bersyukur. Aku rasa mesti ramai perempuan-perempuan kat luar sana yang pernah bermonolog dalaman " Alaaa, kan best kalau cantik macam Megan Fox, takpun Miranda Kerr". Hrrmmmm :( Hello ladies, you don't need to be worry about that. You know what is the prettiest? The answer is smile. Tak perlu nak jadi orang lain, jadi diri sendiri pun dah okay sebenarnya. Trust me :') Mungkin tak cantik, tapi kau orang dianugerahkan jadi bijak. Kalau tak bijak pun, kau orang ade kemahiran yang orang lain tak ade. Be confident & make sure you believe in yourself. Self esteem kena tinggi kalau nak berjaya. Ni tak, orang cakap kau orang buruk/huduh/monster, terus percaya.

Sekarang bulan Ramadhan, sangatlah patut kita semua bersyukur. Sebab ape? Kita dianugerahkan sekali lagi untuk menyambut Ramadhan. Masa berbuka pun kita patut bersyukur. Mana taknye, orang lain belum tentu berbuka makan sedap-sedap. Bayangkan keadaan diorang yang cukup daif, tambah-tambah dengan bulan puasa, keadaan tempat tidur pulak tu tak selesa. Kita? Senang lenang, tak payah risau pasal juadah nak berbuka. Kalau tak habis, buang jelah kan?

Aku pun takdelah bagus mana pun, kita semua ni SAMA DENGAN je sebenarnya. Mungkin kita tak sedar apa yang kita buat. Bila dah jadi benda tu baru lah rasa " Ya Allah, menyesalnye ". Kalaulah dulu......... Takkan ade kalau-kalau. Life is once. Peluang kedua memang payah nak dapat. Jadi, gunakan sebaiknya peluang yang kita ada & bersyukur.




Thanks for reading

No comments: